Οι Μαθησιακές Δυσκολίες στις μέρες μας αποτελούν μια πολύ γνωστή και συνηθισμένη κατάσταση, αφού 3 στους 10 μαθητές μπορεί να παρουσιάσει, σε διαφορετικό βαθμό, τέτοιου τύπου δυσκολίες. Εάν γνωρίζουμε κάποια από τα κοινά «σημάδια» τους, τότε θα είναι πιο εύκολο να εντοπίσουμε το πρόβλημα και να οργανώσουμε την πορεία που θα ακολουθήσουμε για να βοηθήσουμε το παιδί.
Η έγκαιρη διάγνωση σίγουρα οδηγεί σε ευκολότερη παρέμβαση. Ως γονείς ξέρετε το παιδί σας καλύτερα. Αν νομίζετε ότι κάτι δεν πάει καλά, η ασφαλέστερη οδός είναι να απευθυνθείτε στους ειδικούς ώστε να γίνει μια σωστή αξιολόγηση.
Μερικά Χαρακτηριστικά των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες
- Δυσκολίες στην κοινωνική συναναστροφή
- Προβλήματα συμπεριφοράς στο σχολικό ή στο οικογενειακό πλαίσιο
- Χαμηλή αυτοεικόνα
- Δυσκολίες στην κατανόηση και στη συνέχεια στην επεξεργασία ενός κειμένου
- Δυσκολίες στην απάντηση ερωτήσεων, οι οποίες έχουν περισσότερα από ένα σκέλη
- Δυσκολίες στην ανάγνωση
- Δυσκολίες οργάνωσης, π.χ. της σχολικής τους εργασίας, δυσκολίες στην οργάνωση του χώρου και του χρόνου.
- Απόκρυψη εργασιών, οι οποίες κυρίως απαιτούν νοητική προσπάθεια σε τομείς στους οποίους μπορεί να δυσκολεύονται (συνήθως σε γραπτές ασκήσεις)
- Παρουσίαση συμπτωμάτων υπερκινητικότητας ή και παρορμητικότητας (το παιδί κουνά τα χέρια και τα πόδια του, δύσκολα παραμένει καθισμένο, δεν προλαβαίνει να σκεφτεί την απάντηση και την λέει)
Είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε ότι το παιδί με χαρακτηριστικά Μαθησιακών Δυσκολιών δεν πρόκειται να προοδεύσει:
- Όταν απλά του δοθεί μια διάγνωση
- Όταν περιμένουμε να ωριμάσει
- Με τιμωρίες και πίεση
- Με κατηγορίες που θα του προσάπτονται είτε από τους γονείς είτε από τους εκπαιδευτικούς
- Μόνο με ψυχολογική στήριξη
- Με το να το βοηθούν λίγο ή πολύ οι γονείς του στη διεκπεραίωση της σχολικής του εργασίας
Στα παιδιά με χαρακτηριστικά Μαθησιακών Δυσκολιών θα πρέπει να γίνουν το συντομότερο δυνατό:
- Εντοπισμός των δυσκολιών
- Αξιολόγηση των δυσκολιών
- Αντιμετώπιση των δυσκολιών
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες δε θεραπεύονται, αλλά αντιμετωπίζονται σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό. Όσο πιο νωρίς γίνει ο εντοπισμός και ξεκινήσει η παρέμβαση, τόσο καλύτερη είναι η πρόγνωση για τη βελτίωση της κατάστασης του μαθητή. Σε καμία περίπτωση, όμως, ο όρος μαθησιακές δυσκολίες δεν είναι ταυτόσημος με τον χαμηλό δείκτη νοημοσύνης (νοητική υστέρηση).
Ο παιδικός εγκέφαλος έχει μία φοβερή ικανότητα να αλλάζει και τα παιδιά ανταποκρίνονται θετικά όταν τους δίνεται η σωστή καθοδήγηση, υποστήριξη και ενθάρρυνση. Η πρόληψη και η έγκαιρη παρέμβαση είναι δυνατόν να δώσουν στο παιδί σας πολλές ευκαιρίες για μαθησιακή επιτυχία.
Η διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών, γίνεται έπειτα από λήψη ιατρικού ατομικού και οικογενειακού ιστορικού, κλινική αξιολόγηση και χορήγηση σταθμισμένων αναπτυξιακών εργαλείων από αναπτυξιολόγο, παιδοψυχολόγο και εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής.
ΑΠΕΥΘΥΝΟΜΑΣΤΕ ΣΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ:
2ο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Γ’ Αθήνας
Λεωφ. Ανδρέα Παπανδρέου 107, Ίλιον
210.2690215